vrijdag 18 april 2008

Linkeroever:***

Linkeroever.
Gisteren met koeni naar de kinepolis geweest met onze gratis cinematicket dat we nog liggen hadden. Veel keuze was er natuurlijk niet daar, dus besloten we al snel om de nieuwe Vlaamse thriller Linkeroever te kiezen (debuut van Pieter Van Hees).
Twas zo lang geleden dat ik in de kinepolis geweest was dat ik vergeten was dat dat onnozele rijtjes-zitplaatsjes systeem nog steeds geldde. Ook vergeten was ik dat er af en toe wel eens van die irritante mensen achter/naast je kunnen zitten. Een staaltje uit het continu gebrabbel (de hele film lang!) van de mensen achter ons:
"wat zegt em? wat zegt em? "
(paar sec later)
" oe waarom doet ze dat nu ma eik!!"
" ma seg, zoveel seks"
(paar sec later)
"wa zegt em, wa zegt em, kverstaat ni?"
(stilte)
"ah, twas int frans"
Ja voor sommige debieltjes ist blijkbaar nodig om er nog eens ondertiteling bij te zetten. Pff ma kom, nu over de film zelf!
Het eerste wat Koen tegen mij zei toen de film gedaan was, was: 'Dit is nog eens wat anders dan Vermist van Jan Verheyen hé' en kijk ik kon het niet beter zeggen, de nagel op de kop!
Een heel beklijvende thriller met vooral een sublieme 1e helft. De opbouw van de film, die kan gewoon niet beter...die zuigt u stilletjes mee en kabbelt griezelig voort TOT ongeveer in de helft van de film er (voor mij) veel geloofwaardigheid verloren gaat door 1 scene (*spoiler* babyscene). Vanaf dit punt geloofde ik het niet meer, ook al werd ik eerst zo zorgvuldig in het verhaal meegetrokken. En dit, mannekes, is ZOOO spijtig.
Een gemiste kans, dit kon een TOPfilm zijn moest het scenario naar het einde toe beter uitgewerkt zijn.
3 punten die WEL schitterend waren:
1) Matthias Schoenaerts! Op deze prestatie mag hij echt SUPERtrots zijn!! Zijn specialiteit: personen vertolken die ongrijpbaar zijn en dat met zoveel gemak en een typische nonchalance! Het is zo moeilijk om subtiel iemand neer te zetten die 2 gezichten heeft, maar hij doet dat angstaanjagend perfect! Ik ben fan!
2) En dan iets wat gewoon de film MAAKT(of eerder, de film is niets zonder): het camerawerk van Nicolas Karakatsanis (ken je van 'Small Gods'). Wat mogen we blij zijn met deze nieuwkomer. Zijn filmstijl is echt zo knap, zijn fotografie adembenemend. Een goede balans tussen propere shots en vuile shots, hetgeen een sfeertje creeërt waarbij ge u permanent misselijk slecht benepen kippevellig ambetant voelt. Wat ideaal is bij een thriller natuurlijk.
3) Debutante én hoofdrolspeelster Eline Kuppens mag ik natuurlijk ook niet vergeten, opmerkelijke prestatie. Conclusie: de film kon mij zeker bekoren, alleen jammer dat het scenario hier en daar rommelig was. Het einde was er echt over. Ook het occulte/hekserij/sekte gedoe hadden ze veel beter en vooral geloofwaardiger kunnen aanpakken. 3 sterren en nogmaals een proficiat voor het camerawerk.
PS: Raad eens wat ik naar binnen smikkelde :D

3 opmerkingen:

Summer Ghost zei

Couldn't agree more! Ja, die hoofdrolspeelster heeft zich wel "laten zien" :D, maar de ontwikkeling in de tweede helft vond ik er ook over, té ver gezocht. Sterke hoofdrolspeler ook (ja, al die namen, veel te lang en moeiljk om te typen).

Ik lag toch ook wel effe strike met de "ah, tis int frans" :D.

Ik ben gisterenavond nog effe langs de kortrijksesteenweg gestopt onderweg naar huis.... om te tanken ;) :p.

Wat vond uw pa nu van de wijn? Goedgekeurd door de grote kenner?
Mijn ego was toch wat gevleid door de opmerking van uw ma dat ik slanker leek, motivatie om verder te gaan ;).

Allé, nu vlug voortdoen, very busy weekend!

Bewaart uw potje nog goed! And enjoy Rome and Coupling!

Summer Ghost zei

Ohja, en ge moogt zeggen wat ge wilt over de kinepolis, maar ze hebben Ben & Jerry's hé!! En ge had het eerst nog niet gezien :p.
EN! Ze hebben hilarische wc mijnheren!

Maxie zei

LOL ja linkeroever was gedaan maar dat bleef precies nog doorgaan daar in de wc

Kzalt em es vragen van de wijn

Goe weekend!