maandag 12 mei 2008

Een michelin-ster, snel!

Lotus Root
Ik ben een unieke culinaire ervaring rijker sinds zaterdag. Zaterdagavond hebben mama en papa ons (ik en mijn zus) getrakteerd in hun lievelingsrestaurant ter gelegenheid van onze verjaardag. En Frederic mocht ook mee whiee! Ik keek er heel erg naar uit om eens gezellig samen lekker te gaan eten en ook omdat ik al zoveel superdingen over het restaurant gehoord had. Ik had er dus ook nogal wat van verwacht maar de verwachtingen zijn meer dan overtroffen want WOW is dit een TOPrestaurant zeg!!! We kwamen dus toe en mochten omdat het zo mooi weer was op het kleurrijke terras gaan zitten, supergezellig!! Algauw kwam de vriendelijkste gastvrouw ever! Caroline (zij is californische, de chef is Belg) ons uitgebreid begroeten. We vroegen als apperitief allen een cava en fréderic een mojito (die trouwens de beste was die ik ooit al dronk mjammie). Een resem hapjes voor erbij volgden: allemaal om je vingers van af te likken. Ik herinner me vooral nog het kleine glaasje met een zeer speciaal brouwsel in, twas precies gemaakt door een heks ofzo. Saké met een kwartelei, oester en zalmeitjes met allerlei speciale kruiden erbij. De bedoeling was om het in 1 keer op te drinken als opkikker. MAAR LEKKER JONG JONG!
Daarna namen we allemaal de 5 gangen menu (zijn allemaal kleine bordjes met kleine porties,dus dat kregen we zeker op). Vraag me niet meer wat elke gang apart was, want het was zo speciaal!! Van de meeste dingen op de menu had ik zelfs nog nooit gehoord. Het eerste was alleszins sashimi van makreel, het 2de iets met rog, het 3de iets met tonijn (vis is allemaal rauw of halfrauw) en het vierde was veal of kalfsvlees. Het desert was ijs op basis van soja. Bij al deze gerechtjes lagen nog 100den dingen en kleuren maar vraag het mij echt niet meer. Het was een echt smaken/kleuren en geurenfestijn! Ik vond gewoon ALLES fantastisch lekker en vooral de bizarre combinaties van dingen (tis niet voor niets 'fushion cuisine'): bij het kalfsvlees was er bijvoorbeeld een soort saus op basis van anjovis.
En dan de wijnen!!! Allemaal perfect uitgekozen door Caroline zelf (tevens sommelier). Nog nooit hebben zoveel engeltjes in uw mond geplast (of in de mijne liever).
Kortom, een avond om nooit meer te vergeten. Alleen jammer dat het zo 'vluchtig' was, de smaken zijn onmogelijk op te slaan in je geheugen. Ook is het prijzig, maar het zeker waard!
Van deze soort keuken hou ik ENORM veel! Een voorwaarde is wel dat je veel lust, en geen te 'vieze' pipo bent als het op eten aankomt natuurlijk hehe.
Dus wil je eens iets proeven wat je nog nooit geproefd hebt, iets dat in alles afwijkt van de traditie, een avond genieten waar haast geen eind aan komt, haast u dan naar de Lotus Root te Nazareth.
Een dikke pluim voor Jan Verhelst, de chef. Ik verschoot toen ik hem zag, zo jong nog!!!!
PS: toen we het koud kregen kwam Caroline spontaan sjaals om ons schouders draperen :), hoe lief!
Over de keuken, California Inspired:
Californië is een smeltkroes van culturen en nationaliteiten.Een bonte mengelmoes die zich heeft vertaald naar een keuken die het beste van alle werelden samenbrengt.De Californische keuken is dan ook een van de meest gevarieerde ter wereld.Elementen uit de klassieke kookkunst en de Californische keuken worden samengebracht met de natuurlijke smaken van gekende en minder gekende ingrediënten en uiteenlopende kooktechnieken.
De keuken, California Inspired Cuisine, is een unieke en heel persoonlijke keuken die een combinatie brengt van verse produkten, klassieke technieken, Californische & Aziatische invloeden, gebaseerd op de achtergrond van de Chef en zijn inspiratie van het moment. Er is geen spijskaart.
De vaak verrassende gerechten uit deze inventieve keuken zijn licht, fris, creatief en evenwichtig.Zware, rijke sausen, de overvloedige rijke aard van gerechten, of zelfs de soms kenmerkende overgaarheid werden achterwege gelaten. Gezond eten staat centraal.
Dixit“Wij ervaarden de geproefde bereidingen als fris en licht, boeiend en vooral lekker; de wijnen werden royaal geschonken.„Pieter Van Doveren – Weekend Knack 2003
“In het saaie Belgische horecalandschap is Lotus Root een onverwacht lichtpunt.„Pieter Van Doveren – Weekend Knack 2003
Het interieur

De chef, Jan Verhelst

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Getverdemme, het water loopt me al in de mond bij het lezen van al dat lekkers! Ik zet alvast in mijn agenda: Lotus Roots, Nazareth :-D Mijn volgende uitstap na de tapasbar van Pink Princess ;-)

Groetjes en succes met de studies!

Trits,
Alwayz in for food :-D

shrink zei

lekker en blijkbaar ook best knap interieur&chef! genoteerd!
grtz

Summer Ghost zei

gaan we is een maandje wisselen van ouders? (&)

Maxie zei

hehe ja die tapasbar van pink princess wou ik ook al eens proberen! daar kwam het water me ook echt in de mond. Mens, ik en goed eten hé jam jam jam mijn passie

@sg: no way!! my parents are the best (al hebben ze ook soms hun negatieve kantjes maar ik kan niet klagen)

Summer Ghost zei

Tis schoon! Ik zalt wel onthouden voor volgende keer! Wacht maar af!!!

Anoniem zei

Hmmmm, het klinkt lekkeerrrrrr! Met eten ben ik altijd te bekoren haha!